Af Victor Kuhlman

Ny pendlertalsmand: ”Problemerne står i kø”

Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753436, alt bestilt 2x

Der var lagt i ovnen til et dramatisk valg, da der mandag mellem 17.00 og 18.00 skulle udpeges e ny pendlertalsmand for Kyst­banen.

KYSTBANEN: Diskussionerne begyndte allerede, inden mødet var begyndt, hvor en enkelt deltager også udvandrede, fordi han ikke havde tilmeldt sig på den online-­liste, der gav stemmeret til valget om en ny pendler­talsmand.

Valgkampen stod mellem 72-årige Torben Gamst-­Johansen fra Espergærde, der repræsenterede den nystartede Kystbanens Pendlerforening af 2019 og 65-årige Peter Langford fra Snekkersten, der repræsenterede den store pendlergruppe Kystbanen Live.

Torben Gamst-Johansen gik blandt andet til valg på sammenlægning af Øresundstogene og Nivå-togene, så der i fremtiden ville være én køreplan med 15 minutters drift med stop på alle stationer.

Derudover så han gerne, at man ophævede kontrakten med Skånetrafik, da han først og fremmest vil kæmpe for den danske del af Øresundsforbindelsen.

Peter Langford har i flere år haft et tæt samarbejde med den tidligere talsmand Michael Randropp og gik til valg på at undersøge mulighederne for bedre materiel på Kystbanen samt have fokus på et ”Greater Copenhagen”, hvor Sverige og Danmark forbliver tæt forbundet.

En tung arv at løfte

Efter oplæg fra de opstillede, den tidligere pendlertalsmand og informationschef hos DSB Tony Bispeskov, skulle de 27 stemmeberettigede så til stemmeurnen, som i dette tilfælde snarere var en stemme-sæk.

Fem af stemmerne gik til Torben Gamst-Johansen, en enkelt stemte blankt, mens de resterende 21 stemte på Peter Langford, som dermed kunne kalde sig ny pendlertalsmand for Kystbanen.

Der var naturligvis glæde at spore hos den nyudnævnte talsmand, selvom han er klar over, at det er en tung arv, han skal løfte.

– Michael Randropp er en ener. Magen til ildhu skal man lede længe efter, og jeg bliver aldrig en klon af ham, men jeg er klar til at investere meget af min tid i Kystbanen, forklarede Peter Langford.

Selvom han kommer til at være mere begrænset i sin tilgang, end den tidligere formand, er der dog fortsat mange områder, som han gerne vil have løst.

– Problemerne står i kø, og der er stadig en masse ting, vi skal forholde os til. Det kommer til at ske løbende, både i den store Facebookgruppe, men også via mine kontakter i både DSB og Banedanmark. Jeg vil gøre mit bedste for, at pendlernes stemme bliver hørt, forklarer han.

Vil have omvalg

Torben Gamst-Johansen, uddelte efter valget en pressemeddelelse, hvor der stod, at der bør fastsættes en ny valgdato, da han ikke mente, at det var en objektiv valghandling.

– Vi kan kun opfordre til, at der politisk sættes fokus på det manglende brugerdemokrati og gennemføres de nødvendige justeringer af talsmandsreglerne, så alle offentlige transportørselskaber i Danmark giver ensartede muligheder for medindflydelse, skrev han.

Var nødt til at trække sig

Det var en tydeligt bevæget Michael Randropp, der efter mere end 10 år sagde farvel til titlen som pendlertalsmand.

– Det er klart, at det gør ondt helt ind i hjertet, at jeg har taget den her beslutning. Jeg har brugt helt ufattelig meget tid på det her projekt, men når man ikke tror på det længere, så må man trække sig, sagde han.

Uanset valgets udfald havde han dog et håb for, at parterne i fremtiden vil kunne kæmpe sammen for den kollektive trafik.

– Det er fantastisk at se den store interesse, som der er kommet omkring Kystbanen. Det er vigtigt, at man bevarer synligheden, forklarede Michael Randropp.

Artiklen sidst ændret: 10. september 2019 09:10

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Bruuns rengøring 25.000 april 17 og 1 år frem win win 1722013

Job i Nordsjælland

Murer Mads Jessen Jensen april 19/20 20-25.000 win 1752360
Borgerkroen 379696, 1754488 10-15.000 win juni 19/20
Divino 372881 1756411 15-20.000 win juni 19/20
BAAGØ,  maj 19/20 15-20.000  win 1753557, skift sep
Trykkeriloftet/Kasper Adrian 500319, 1753689, 15-20.000 win maj 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu