Frem til 2015 steg andelen af cyklister i Helsingør. Nu falder den fortsat. Foto: Lars Johannessen

Af Jesper Munch Nielsen

Fremgang punkteret: Nu tager færre cyklen

Vil du være min nye… artikel 1761179

Flere helsingoranere tager bilen. Folk er ikke tilfredse med antallet af cykelstier og deres tilstand.

TRAFIK: Efter år med fremgang for cyklismen i Helsingør er der stukket en kæp i det hjul. Målinger viser, at nu tager færre borgere cyklen, mens bilismen vinder frem. Samtidig daler tilfredsheden med cykelforholdene og cykelinfrastrukturen i Helsingør.

Situationen bekymrer politikere i Helsingør Byråd, som inden længe skal vedtage Helsingørs nye Cyklistplan 2020-2030. For håbet var, at successen med Helsingør Cyklistplan 2010 ville fortsætte.

I årene frem til 2015 steg andelen af cyklister i Helsingør nemlig. I samme periode satte Helsingør Kommune ekstra fokus på cyklismen.

Vil koste penge

Nu er udviklingen dog vendt.

I de senere år er andelen af lokale cyklister ikke bare stagneret, men faldet. Det viser cykeltællinger på Helsingørs store indfaldsveje.

Angiveligt er det en landsplan-udvikling, som Helsingør deler med andre mellemstore danske byer. I de større byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg, hvor trængselsproblemerne er større, og bedre cyklistforhold har været mere i fokus end for eksempel i Helsingør, går tendensen dog stadig mod endnu flere cyklister.

– Det viser bare, at det ikke kommer af sig selv. Derfor skal vi i Helsingør gøre det endnu mere attraktivt at cykle. Det koster nogle penge, siger Christian Holm Donatzky.

Han er radikal politiker og formand for Helsingør Byråds udvalg for by, plan og miljø. Forleden vedtog det udvalg forslaget til Helsingør Kommunes nye “Cyklistplan 2020-2030” – blandt andet på baggrund af den negative udvikling i cyklismen lokalt.

– Det er bare rigtig, rigtig ærgerligt, at der kommer færre cyklister i Helsingør, og at folk er mindre tilfredse med cyklistforholdene. Det er ikke fordi, jeg oplever, at vores cykelinfrastruktur er blevet dårligere. Men vi oplever altså en nedgang i cyklismen og en tilgang til bilismen. Det går imod alt, hvad vi gerne vil have, siger Holm Donatzky.

Tilfredsheden er faldet

Helsingør Kommune har gennemført flere undersøgelser af borgernes tilfredshed med cykelinfrastrukturen.

I 2016 lå den generelle tilfredshed på 75 procent. I 2018 var den faldet til 71 procent.

Borgerne har i den forbindelse angivet, at de lokale cykelstier simpelthen ikke bliver holdt godt nok. Der er også for få cykelstier og udbredt mangel på cykelparkeringer, har de utilfredse cyklister erklæret.

– Når færre cykler, tror jeg, at det skyldes, at biler er blevet rigtigt billige. Nogle familier har ligesom bil nummer to, så ingen behøver cykle. Desuden er folks hverdag blevet mere presset. De skal hurtigt hjem og ud og hente børn og så videre. Man kan håbe på, at klimadebatten gør, at flere finder cyklen frem, siger Lars Andreassen, tidligere formand for Dansk Cyklistforbund i Helsingør.

Han tror også, at folk fravælger cyklen, hvis ikke cyklistforholdene er i orden.

Artiklen sidst ændret: 10. september 2019 09:08

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Rasmus Ebbe 388428, 25.000 win win 19/4 18-april 19. 15-20.000 1/4 ’19 1 år frem 1752372

Job i Nordsjælland

HF Byg HF Materiel 353825, 1753684 15-20.000 win  maj 19/20
LaFranceshop 501042, 1751629, 10-15.000 win maj 19/20
Fliserensning.dk april 19/20 15-20.000 win 1753334, skift 3/5, 2/7, 1/8
Strejf, 220955, 1753384, logo banner
Snedker Martin Olsen 375317, 1753662, win 1 aug 19/20

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu