Af Kirsten Moth

Nye fiskekvoter: “Det her kommer til at gøre ondt”

Meny april 19/20 25.000 IKKE win  random 1753673

Fiskekvote-forhandlingerne i EU er slut. Tilbage står turbåds-erhvervet i Helsingør og insisterer på, at både fiskeriminister og EU laver en fremtidig plan for det danske fiskeri.

ØRESUNDSFISKERI: Fem torsk pr. lystfisker pr. dag. I den såkaldte lukkeperiode for torskefiskeriet i Øresund, i februar og marts, må deres tages to torsk pr. fisker om dagen.

Kvoterne for fiskeriet i Østersøen og dermed Øresund næste år er netop forhandlet på plads mellem EU-medlemslandene og EU-Kommissionen ved ministerrådsmødet i Luxembourg.

Kvoterne blev en smule større, end der var lagt op til fra EU-Kommissionen. Fiskekvoterne har til hensigt at sikre balance mellem hensyn til fiskebestandenes udvikling og fiskerierhvervet.

Tilfreds minister

– Jeg er godt tilfreds med, at vi har fundet et kompromis, hvor fiskebestandene får gode betingelser for at vokse, samtidig med Østersøfiskerne kan fortsætte med at fiske. Fiskerne skal leve af at fiske, men det kan de kun, hvis der også er fisk at fange de kommende år. Det har været svære forhandlinger og en kompliceret opgave at finde den rette balance mellem bæredygtige fiskebestande og hensynet til fiskerierhvervet. Med de vedtagne kvoter har vi ramt en god balance, siger fiskeriminister Mogens Jensen i en pressemeddelelse.

Usikker fremtid

Helt så stor tilfredshed er der ikke at høre hos talsmanden for turbådene i Helsingør, Jens Hartmann, der ejer turbåden Sandmanden og sejler med lystfiskere fra ind- og udland.

Som Helsingør Dagblad tidligere har beskrevet, er turbådene et erhverv i krise i Helsingør, ifølge fiskeskipperne på grund af de fiskekvoter, der de senere år har skiftet størrelse år for år og er blevet mindre, til trods for, at Øresund er fyldt med liv.

– Jeg kan på forhånd sige, at der er ingen tyske lystfiskere, der lejer et sommerhus til 7000-8000 kroner for en uge for at måtte fiske to torsk pr. dag. Jeg har bestilling fra et hold tyskere i marts og jeg tør næsten tage et væddemål på, at de skriver til mig i aften og aflyser efter at have hørt om forhandlingsresultatet, siger Jens Hartmann.

Selv om forhandlingsresultat er blevet bedre end det udspil, der lå for Øresund, så ser han ikke lyst på fremtiden.

Et glemt erhverv

– Turbådene er et erhverv. Det tror jeg nogle glemmer. Der er en opfattelse af, at det her handler om en hobby. Men det er altså vores erhverv, det her. Og vi har brug for nogle langt klarere udmeldinger fra politikerne om, hvad vi kan forvente os i fremtiden, siger Jens Hartmann.

Han vil nu skrive til Helsingør Kommune og endnu engang opfordre til et fælles møde for turbåde-erhvervet, repsæentanter for kommunen og politikere og gerne fiskeriministeren. Mogens Jensen har dog tidligere afslået at tage et møde med repræsentanter for erhvervet i Helsingør.

– Jeg har prøvet at tilbyde fiskeri efter rødspætter og sild i lukkeperioden, men det er ikke noget, ret mange af vores kunder og lystfiskere generelt vil betale for, siger Jens Hartmann.

Underlig fornemmelse

Også fra turbåden M/S Jaws lyder der kritik af de udmeldte kvoter.

– Så kom de frygtede kvoter for 2020. Det blev til fem torsk om dagen, bortset fra februar og marts måned hvor det blev to torsk om dagen, siger skipper Peder Elberg.

Står tilbage med en underlig fornemmelse. Det er naturligvis langt bedre end de to om dagen, som vi i første omgang var stillet i udsigt. Men 2 om dagen i februar og marts. Det er til gengæld næsten ikke til at tro. Det kan ikke undgås, at det vil få alvorlige følger for turbådsbranchen.

Kompensation

– Den dybe tallerken er desværre opfundet, så alle de velmenende råd om kombi ture mv. er jo afprøvet. Hvis det var en reel mulighed, så havde de jo allerede på nuværende tidspunkt været en del af det udbud der er. Realiteten er, at der ikke er kundeunderlag til det.

– Vi må være tilfredse med, at vi havnede på fem torsk om dagen i 10 månder af året. Det har igen i år været et sejt træk, for at bringe os frem til dette resultat. Der er blevet arbejdet hårdt for det fra både dansk, svensk og tysk side.

– Nu er vi kommet under den baglimit, som vi i sin tid lagde ud med (februar og marts). Dengang havde turbådene alle en betydelig nedgang i omsætningen. Hvad næste år bringer er naturligvis svært at forudse, men det vil være på sin plads, at der bliver indført en kompensationsordning for at imødekomme de tab, som turbådene bliver påført, som direkte konsekvens af de nye regler for 2020. – Der er også brug for en vision for det fremtidige fiskeri i Danmark, siger Peder Elberg.

Lægger op til dialog

Fiskeriminister Mogens Jensen lægger nu op til dialog om fiskeriets videre udvikling. Han vil i efteråret invitere til en bred dialog om de fremtidige rammer for fiskeriet i Østersøen og Øresund, oplyser ministeriet.

Artiklen sidst ændret: 15. oktober 2019 15:11

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt
Handelsbanken april 19/20, 20-25.000 win win 1752365

Job i Nordsjælland

Jumbo maj 19/20 2×50-60.00 win 1753436, alt bestilt 2x
BAAGØ,  maj 19/20 15-20.000  win 1753557, skift sep
Sørensen Byg. 501385 ordre 1757541 15.000 win juni 19/20
Nybolig april 19/20 10-15.000 win 1753046
Øresundsakvariet april 19/20 10-15.000 win  1752510

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu