Forsyning Helsingør vil ikke længere levere strøm til dårlige betalere før de betaler på forhånd. ?Foto: Lars Johannessen

Af Niels Berg

For mange dårlige betalere: Nu kræver Forsyning Helsingør forudbetaling

For mange dårlige betalere får nu kommunens el-forsyningsselskab til at kræve forhåndsbetaling, inden der åbnes for strømmen i spisesteder og private hjem.

HELSINGØR: Forsyning Helsingør vil fremover ikke åbne for elektricitet til erhvervsvirksomheder, som for eksempel nyåbnede spisesteder, uden at der først stilles sikkerhed for, at den forretningsdrivende nu også kan betale for strømmen.

Forsyning Helsingør kan dermed kræve, at der betales for op til seks måneders elektricitetsforsyning til virksomheden på forhånd, baseret på en konkret og individuel vurdering af kreditrisikoen.

– Vi har skærpet kreditpolitikken i vores el-handelsselskab, fordi vi ønsker at nedbringe vores tab på ubetalte regninger. Desværre er der visse grupper af kunder, som vi har et større tab på end andre, siger Forsyning Helsingørs økonomichef Thomas Pihl til Helsingør Dagblad.

For fællesskabets skyld

– Derfor benytter vi nu – som ansvarligt selskab – muligheden for i visse tilfælde at kræve en sikkerhedsstillelse på op til fem-seks måneders betaling før vi tænder for strømmen.

– For os handler det om rettidig omhu i forhold til at værne om økonomien i vores el-handelsselskab, der jo er ejet af kommunen, og dermed mener vi, at vores skærpede kreditpolitik er i fællesskabets interesse, fortsætter han.

Men skærpelsen gælder ikke kun erhvervsvirksomheder, den er også rettet mod private kunder.

Det betyder, at Forsyning Helsingør med hjemmel i Elforsyningsloven kan bede private kunder om sikkerhedsstillelse på op til fem måneders forbrug, hvis der er en særlig grund til det.

Følger med stedet

Det kan være, hvis kunden er registreret i RKI, eller han eller hun tidligere har haft væsentlige eller hyppige restancer.

Skærpelsen følger også selve stedet, hvis kundens adresse tidligere har haft væsentlige eller hyppige restancer, eller hvis kunden ikke er registreret i folkeregisteret på adressen.

For bestående kunder, der har ophobet flere ubetalte regninger, betyder ændringen, at Forsyning Helsingør efter 2. rykker nu vil bede om sikkerhedsstillelse, før der bliver slukket for strømmen.

Forsyning Helsingørs skærpelser står ikke alene. Andre el-forsyningsselskaber i Danmark har tidligere indført samme betingelser for at komme dårlige betalere i forkøbet.

For eksisterende kunder, der betaler deres regning, er der ingen ændringer, og dermed intet krav om sikkerhedsstillelse, understreger Forsyning Helsingør.

Det siger loven: Forsyning Helsingør kræver forudbetailing for strøm med hjemmel i El-forsyningslovens § 6 b, stk. 3 & 5:

Hvis der er særlig grund til at forvente manglende betalingsevne eller betalingsvillighed hos en husholdningsforbruger, kan en el-handelsvirksomhed stille krav til forbrugeren om sikkerhedsstillelse som vilkår for at indgå en leveringsaftale eller for fortsat levering.

El-handelsvirksomheden kan efter varsel hæve aftalen om levering af elektricitet til en husholdningsforbruger, såfremt el-handelsvirksomheden har stillet krav om sikkerhedsstillelse efter stk. 3 og sikkerheden ikke er stillet inden for en af virksomheden fastsat frist.

El-selskabet vurderer altså individuelt, om der skal kræves depositum ud fra forskellige kriterier.

Det kan f.eks. være hvis du har:

gæld til el-selskabet,

hvis det har været svært at indkræve penge fra dig tidligere,

eller hvis du er registreret i RKI eller Debitor Registret

Artiklen sidst ændret: 2. december 2019 09:10

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Har du spillet padel-tennis?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018

hovedmenu