Scene, skøjtebane, flere bænke eller torvehaller på Axeltorv?


Af Pernille Hermann

Nye og gamle idéer lapper ind over hinanden i de forslag, der torsdag blev præsenteret og diskuteret i Toldkammeret.

HELSINGØR: Alt andet end biler parkeret mellem træerne på Axeltorv. Og meget gerne nogle nye faciliteter, der kan genskabe liv og leben på byens vigtigste plads med en lang og omtumlet historie.

Sådan var stemningen, da Helsingør Kommune og Helsingør Bymidteforum torsdag aften kaldte til inspirationsmøde i Toldkammeret om Axeltorvs fremtid. Det var en invitation, der blev taget godt imod – og taget alvorligt af både byens handlende, husejere, beboere og gæster.

Frit slag for idéer

En arbejdsgruppe havde på forhånd gravet lidt i mulighederne og kort beskrevet otte forskellige scenarier, der også kan kombineres på kryds og tværs. De fungerede godt som oplæg til en livlig udveksling af idéer og synspunkter – ikke i form af en større plenum-debat, men mere foran de enkelte plancher, hvor man kunne sætte kommentarer op på små papirlapper.

Der blev gået til den med både ris og ros og flere idéer, for der var også sørget for plads til forslag, der endnu ikke har været i spil. Og et par dage endnu kan man lige nå at give sit besyv med ved at skrive til kommunen på mailadressen blv@helsingor.dk. Så går arbejdet ellers i gang med at bearbejde reaktionerne, så hele sagen kan blive behandlet i Udvalget for By, Plan og Miljø i marts – og derfra gå videre til Byrådet.

De otte scenarier

Scenarierne blev præsenteret på hver sin planche som otte forskellige bud på, hvordan Axeltorv skal se ud i en ikke-fjern fremtid:

1. Ingen ændringer. Der er udlagt seks felter til udeservering, men kun de fire bliver brugt.

2. Restauranternes sorte “kasser” erstattes af en fælles rund markedspavillon midt på torvet, omgivet af siddemøbler. Inspiration fra Madmarkedet og Helsingborg.

3. Som i dag, suppleret med en lang glaspavillon, så torvets skyggeside også udnyttes. Inspiration fra Torvehallerne i København.

4. Skøjtebane og/eller legeplads på skyggesiden. Noget, der kan aktivere familierne.

5. En mobil eller fast scene nærmest Sudergade. I dag må arrangører selv skaffe sig en scene.

6. Genindført parkering på det meste af torvet.

7. Styrket torvehandel ved at slå den sammen med Blomstertorvet – enten her eller dér.

8. Et mere åbent torv, hvor træerne i begge ender er fjernet, og lamperne er trukket ind foran træerne. Kan kombineres med de øvrige modeller.

9. Sidste udkald for helt nye forslag.

I gamle dage

Det gjorde indtryk, da museumschef Maibritt Bager indledte mødet med en gennemgang af Axeltorvs historie, som rettelig begynder helt tilbage i 1400-tallet, da byen slet ikke havde noget torv.

Senere opstod der mindre markeder rundtom i byen, og først i 1864 fik Axeltorv sin nuværende udformning med en krans af lindetræer som indramning. Vandkunsten med Erik Af Pommern på toppen er fra byens 500-års jubilum i 1926.

Mange husker stadig Axeltorv som byens naturlige samlingssted for lørdagshandel og fest. I 1990 var der over 60 aktive stadepladser. Platantræet, som mange husker midt på pladsen, stod der kun i perioden 1979-2009, hvor en større nyrenovering lukkede pladsen af i et par år. Siden er torvehandlen aldrig for alvor kommet i gang igen.

Nej til øl og biler

Tanken om at genindføre parkering blev dømt helt ude af forsamlingen. Flere efterlyste dog en underjordisk parkering i flere etager.

Der var også udbredt irritation over, at byens bedste torv nu mest bliver brugt til at drikke fadøl. Der sker for lidt, og torvet burde “demokratiseres”, så man også kan slå sig ned og nyde solen med en is eller sin egen madpakke. Og der skal tænkes mere på børnene, der er med far og mor på indkøb. I dag har de kun den meget kantede vandkunst at kravle rundt på – så det gør de.

En hurtig proces

Kreativiteten omkring Axeltorvs fremtid er det første delprojekt i en samlet indsats for at udvikle byens torve og pladser. Der er planlagt en hurtig proces, fordi kommunen gerne vil have en plan at gå efter, inden der skal laves nye kontrakter for udeserveringen i 2021.

– Det er ikke mindst vigtigt for os at få at vide, hvis der er noget, vi skal droppe helt, sagde direktør Kim Jørgensen i sin velkomst. Til det brug blev alle til slut udstyret med to grønne og to hvide bolde til at stemme på de bedste og de dårligste forslag, og her var det kun parkeringen, der for alvor blev hvid.

Det var Katrine Kjærbo, leder af Trafik, Vej og Parkering, der præsenterede arbejdsgruppernes otte scenarier, og det bliver også hende, der sammen med Henrik Thomsen fra samme afdeling bearbejder de mange kommentarer, der er kommet ind.

I sidste ende bliver det Byrådet, der beslutter, hvad der skal ske, og flere politikere deltog da også i mødet, hvor der også var god tid til at snakke i krogene.

Artiklen sidst ændret: 31. januar 2020 15:32

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Hvad synes du om mediernes dækning af coronavirus?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018