Helsingør-Hillerød er batteritog-pionerer


Af Claus Kjærsgaard

Passagererne på Lille Nord bliver fra 1. august betjent af batteridrevne tog. Foto: Lars Johannessen

I august kører de første batteritog mellem Helsingør og Hillerød. Transportministeren vil gerne have batteritog i hele landet.

HELSINGØR: Fra 1. august er det batteridrevne tog, der skal transportere passagerne fra Helsingør til Hillerød og omvendt.

Lille Nord er udset som prøvestrækning, hvor man i 11 måneder skal afprøve togdrift med batteritog.

Står det til transportminister Benny Engelbrecht, så er det dog kun begyndelsen på batteridrevne tog i Danmark.

Transportministeren fortæller til Politiken, at han gerne ser batteritogene meget mere udbredte.

– Potentialet er, at alle delstrækninger på den danske jernbane, som ikke bliver elektrificeret med køreledninger, får batteritog. Det kan effektueres på denne side af år 2030, siger han til Politiken.

I løbet af de seneste år har de største togproducenter lanceret modeller med batterier, fuldstændig som vi kender det fra elbiler, skriver Politiken.

Fire af producenterne har ifølge Politiken lagt billet ind på at køre strækningen mellem Hillerød og Helsingør, der lægger skinner til den første danske test af batteritog.

Batteritogene vurderes til at være gode til mindre, regionale strækninger, men kommer til kort, når det er gods- eller hurtigtog, der skal trækkes.

I første omgang er det på Lille Nord og på Lemvigbanen i Vestjylland, batteritogene skal testes. Det sker i et projekt, hvor Movia, Midttrafik, Lokaltog A/S og Midtjyske Jernbane A/S er partnere.

Artiklen sidst ændret: 14. marts 2020 06:28

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Gør du mere ud af at støtte lokalt i disse corona-tider?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018