Per Kirkeby: Tung kunst i en let indpakning


Af Claus Kjærsgaard

Udstillingen “Bronze” om og med Per Kirkeby på Louisiana giver et godt indblik i, hvordan den store danske kunstner arbejdede.

HUMLEBÆK: – Per Kirkeby havde det jo sådan, at hvis en af hans koner kom ned, så hans maleri og sagde, at det var smukt, så malede han det helt om, det kunne han slet ikke have.

Anekdoten om Per Kirkeby, der døde i 2018, fortælles af Poul Erik Tøjner, direktør for kunstmuseet Louisiana.

Hvis man dermed får indtryk af en lidt speciel og noget selvoptaget person, er det ikke helt ved siden af. Tøjner fortæller også, at samme Kirkeby nok ville have gået rundt og set småsur ud, hvis han selv havde set på den udstilling, der fra fredag vises i hans navn.

Det er Poul Erik Tøjner selv, der er kurator for udstillingen. Han har selv et indgående kendskab til Per Kirkeby, der var en nær ven i tre årtier, og hans beskrivelse af Per Kirkeby afleveres med kærlighed. Det kan man godt aflæse af udstillingen “Bronze”, der viser stor veneration for Per Kirkebys arbejde og hele processen bag det.

Geolog og meget andet

Per Kirkeby er et af de mennesker, man ikke kan rubricere med et enkelt stempel. Maler, digter, geolog, fimmager, grafiker og billedhugger.

Det er det sidste, som udstillingen “Bronze” fokuserer på.

Per Kirkeby har tidligere været udstillet flere gange på Louisiana, men denne gang sættes der som titlen fokus på hans omfattende produktion af bronzeskulpturer. Det var i 1981, at Per Kirkeby begyndte at arbejde med bronzeskulpturer, og bortset fra en enkelt udstilling i midten af firserne har der ikke før været en samlet udstilling af hans værker.

Svær at afkode

Derfor er mange af værkerne, der er lånt vidt forskellige steder i verden, også nye for de fleste.

Umiddelbart kan en stor skulptur med et abstrakt motiv være svær at afkode, men det skal man ifølge Poul Erik Tøjner ikke være så ked af.

– Det har selv taget mig rigtig lang tid at finde ud af, hvad det egentlig var, det forestillede, siger han selv.

Det lyder ikke som en god salgstale for en udstilling af bronzeskulpturer, men Poul Erik Tøjner har selv sørget for, at den uindviede betragter får rigtig god hjælp undervejs.

Først og fremmest er “Bronze” langt fra kun en udstilling af skulpturer. Bronzeværkerne ledsages med billeder, tegninger og skitser. Det er alt sammen med til at sætte de umiddelbart svært aflæselige skulpturer ind i en større sammenhæng.

Den får man dels ved at få en grundig indføring i Per Kirkebys inspirationer og tanker bag de enkelte værker.

Spillede med åbne kort

Poul Erik Tøjner beskriver det selv sådan, at Per Kirkeby altid spillede med åbne kort og var meget tydelig med, hvilke virkemidler han brugte.

Vi får for eksempel et kig ind hans abejdsproces, hvor man kan se en række prøver, alle sammen støbt i bronze.

– En meget tung form for notesblok, konstaterer Poul Erik Tøjner.

Udstillingen viser dog også, at selv, hvis det er tilfældet, så udfoldede han sig over en kæmpestor spilleplade. Per Kirkeby fulgte med i og var inspireret af en lang række kunstnere, hvis værker på finurlig vis væves ind i hans værker.

Inspireret af Rodin

I forbindelse med bronzeskulpturen var Auguste Rodin den første inspiration. Per Kirkeby tyede til de tredimensionelle skulpturer på et tidspunkt, hvor han var fastlåst i sit maleri.

– Han var en mand, der ledte efter noget, siger Poul Erik Tøjner.

Det fandt han, og skulpturerne hjalp ham til også at blive mere klar i formidlingen af hans malerier.

Skulpturerne står dog også stærkt i sig selv. Netop fordi det kan være svært umiddelbart at se, hvad de forestiller, synes jeg, at det er en lille genistreg, at udstillingen forbinder dem med beslægtede kunstnere.

Ikke vild med Bacon

Et af mange eksempler er sektionen med syv bronzehovedskulpturer, der flankeres af Giacometti, Asger Jorn og Francis Bacon. Det sidste nærmest som en provokation, for ifølge Poul Erik Tøjner brød Per Kirkeby sig bestemt ikke om den engelske kunstners stil.

“Bronze” er en på mange måder tung udstilling, men der er faktisk en lethed i den måde, den præsenteres på. Der er sat god plads og luft af til værkerne, der er lavet logiske tematiseringer, og som nævnt bliver man rigtig godt informeret om baggrunden undervejs.

Forfald og dynamik

Hvis der er et gennemgående tema, er det lys, former og rum med inspiration hentet fra kroppen og fra naturen.

Per Kirkebys baggrund som geolog er også tydelig i værkerne, hvor tidens forfald er iøjnefaldende, samtidig med at skulpturerne har en rå dynamik. Det kan man også sammenfattende sige om udstillingen, som man bør afsætte en del tid til at fordøje, når man ser den.

Per Kirkeby: “Bronze” vises på kunstmuseet Louisiana fra den 21. februar til den 21. juni.

Artiklen sidst ændret: 20. februar 2020 13:50

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Gør du mere ud af at støtte lokalt i disse corona-tider?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018