Frivillige klar med gratis rådgivning under coronakrisen


Af Lars Lindevall

Frivilligcenter Helsingør åbner ny rådgivnings-hotline, hvor folk kan ringe og få hjælp under coronakrisen. Foto: Ritzau Scanpix

Frivilligcenter Helsingør opretter telefonrådgivning, hvor folk gratis kan få vejledning og gode råd, hvis de for eksempel er kommet i økonomisk knibe eller er ramt af ensomhed under corona-krisen.

HELSINGØR: – Disse corona-tider præger os alle og specielt dem, som er pressede og har det svært i forvejen af den ene eller anden årsag, siger projektleder og socialrådgiver Pernille Japsen-Jensen fra Frivilligcenter Helsingør.

Sammen med flere frivillige hos Frivilligcenter Helsingør står hun bag et nyt initiativ under corona-krisen: Gratis telefon-rådgivning til mennesker, der har brug for hjælp af forskellige årsager. Det kan eksempelvis være rådgivning til folk, der er kommet i økonomiske problemer på grund af nedlukningen – eller støtte til mennesker, der har det svært psykisk på grund af den manglende sociale kontakt.

– Frivilligcentret er et sted, hvor man kan komme og få rådgivning og hjælp i forhold til de udfordringer, man måtte have. I disse tider, hvor den fysiske kontakt ikke er mulig, er det en god forlængelse af det, som vi står for, at vi kan hjælpe borgere over telefonen, siger Pernille Japsen-Jensen til Helsingør Dagblad.

Socialrådgivere og jurister hjælper

Rådgivningen foregår ved, at man ringer til Frivilligcenter Helsingør og indtaler en besked. Efterfølgende vil man i tidsrummet 12-16 om onsdagen blive ringet op af en af Frivilligcenter Helsingørs frivillige, der har forskellige baggrunde – blandt andre sidder der socialrådgivere, revisorer og jurister, som er klar til at give gratis råd og vejledning over telefonen.

– Det kan for eksempel dreje sig om at hjælpe folk med få styr på deres gæld og rådgive dem om, hvordan de kan søge om få henstand på deres gæld. Det er ikke sikkert, at vi kan løse alt, men vi kan guide til, hvor de kan få yderligere hjælp – for eksempel hos fagforening, a-kasse eller kommune.

Påvirket af isolation

På det mere menneskelige plan er de frivillige også klar til at tale med borgere, der har det svært eller føler sig ensomme under corona-krisen.

– Det præger mange mennesker at være isoleret. Nogle får det meget dårligere psykisk, mens andre bare har brug for at tage en snak om, hvad de skal gøre, når nu de ikke kan komme med til deres tre-årige barnebarns fødselsdag, siger Pernille Japsen-Jensen.

Frivilligcenter Helsingørs telefon-rådgivning fortsætter under nedlukningen og fortsætter dermed indtil videre til 13. april.

Du kan ringe til Frivilligcenter Helsingør på telefonnummer 4921 5060. Læg en besked om, hvad det drejer sig om, navn og telefonnummer, og så bliver du kontaktet den efterfølgende onsdag mellem 12 og 16.

Artiklen sidst ændret: 25. marts 2020 07:45

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Gør du mere ud af at støtte lokalt i disse corona-tider?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018