Fritz er bidt af en glad klarinet


Af Claus Kjærsgaard

Fritz Gerhard Berthelsen har speicaliseret sig i så usædvanligt som en elektronisk basklarinet. Han vil gerne starte et kor der udelukkende består af forskellige klarinettyper.

HELSINGØR: Kan du huske at du engang har set “Dødens Gab”? På et tidspunkt kommer hajen faretruende tæt på sit bytte og en uhyggelig underlægningsmusik spilles. Hovedingrediensen i den musik er en basklarinet, og netop det instrument har en mand, der bor på Vapnagård, gjort til sit speciale.

– Basklarinetten er måske det musikinstrument, der har den smukkeste lyd, siger Fritz Gerhard Berthelsen, og han ved hvad han taler om. Den 56-årige underviser på Helsingør Ungdomsskole har nemlig i mange år specialiseret sig i at spille et musikinstrument, der stadig er i udvikling.

– Der er desværre ikke mange klassiske stykker, der er skrevet for basklarinet, fortæller han,

Derfor er mange af de værker han har spillet på sit instrument blevet komponeret direkte til ham.

– Man kan sige, at på den sti jeg går ud af, der skal jeg selv lægge fliserne – og det befinder jeg mig utroligt godt med, siger han selv om at arbejde med et instrument i udvikling.

Fritz Gerhard Berthelsen flyttede til Vapnagård i 2016 og har siden sidste år været underviser i Helsingør Musikskole på klarinet.

Også på et andet punkt vil Fritz Gerhard Berthelsen gerne skabe noget nyt i Helsingørs musikverden.

– Siden jeg startede i Helsingør Musikskole har jeg haft planer om at opbygge et rigtigt klarinetkor. Et velklingende orkester med alle mulige klarinetter fra den dybeste kontrabasklarinet til den lille frække Es-klarinet med en masse både seriøs og sjov musik. Noget de unge mennesker og i øvrigt publikum, virkelig sætter pris på at være med i – når de først én gang har oplevet suset,fortæller han med en tydelig begejstring for det instrument, som han har arbejdet med siden har var 11 år gammel.

– Min første kærlighed var violinen, fortæller Fritz Gerhard Berthelsen, der bogstaveligt talt kommer fra et hjem med et klaver. Begge forældre havde en musikalsk baggrund, så det lå i kortene at Fritz Gerhard Berthelsen også ville gå musikervejen.

Det var dog lidt af en tilfældighed, men det blev altså klarinetten, der blev Fritz Gerhard Berthelsens musikalske skæbne.

Egentlig var det som trompetist at Fritz Gerhard Berthelsen oprindeligt forsøgte at komme med i Tivoligarden.

Den unge musiker havde sit hyr med blæseinstrumentet, men han blev reddet af en cigarrygende mand, der kom fordi, Det var klarinettisten, Aage Bonde Larsen, der tilbød at lære den 11-årige at spille hans instrument, og det skulle vise sig at være en god ide. Aage Bonde Larsen var en musikalsk legende, der startede som klarinettist men også var dirigent og kapelmester. Han var aktiv i mange år, og nåede at runde 100 år inden han døde sidste år ,

Aage Bonde Larsen var den første, der åbnede Fritz Gerhard Berthelsens blik for klarinettens muligheder, og nu er han selv ham, der gerne vil overbevise andre om det lille instruments fortræffeligheder.

Lige nu er han som mange andre sendt i hjemlig eksil på grund af coronavirussen, men han glæder sig til at musikskolen igen snart kan åbne.

Uanset hvilket instrument man vælger, så håber Fritz Gerhard Berthelsen, at mange vil vælge at melde sig til, For samspillet giver på mange måder noget særligt.

– Det er godt for børn og derfor er arbejdet som musik og instrumentallærer i den grad berigende. Det er sjovt, at også de børn, der har det svært andre steder i deres opvækst, aldrig har sociale problemer i en musikalsk sammenhæng. Man får korpsånd. Har man først engang prøvet at spille i et orkester, så har man oplevet et sus der styrker ens sociale kompetencer.

Men selvfølgelig håber Fritz Gerhard Berthelsen at en del elever får øje på klarinetten, Alle instrumenter er gode, siger han. En af klarinettens styrker er, at den har utroligt mange muligheder. Den fås også i flere størrelser, så man kan altid finde et instrument, der passer til ens fingre og så opgradere, når man vokser.

Det betyder ikke at det er nemt at mestre klarinetten, men det er givende.

– Det er lidt som med fodbold, at jo mere man træner, jo bedre bliver man, Forskellen er måske, at i Musikskolen vinder vi alle koncerterne. Når man har lært noget – en passage eller en melodi, så oplever man det i længere tid end hvis man for eksempel scorer et mål, siger han

Han er selv et godt eksempel på, hvor meget man kan fordybe sig i instrumentet. Han konservatorieuddannelse, der blev gennemført i Norge og afsluttet i Holland og Musikkonservatoriet i Geneve i Schweiz tog nemlig ni år. Og trods de mange år er Fritz Gerhard Berthelsen slet ikke færdig med at finde udfordringer i de mange forskellige typer klarinetter.

– Det handler om at være dedikeret, siger han.

Fritz Gerhard Berthelsen håber, at der på et tidspunkt kan blive basis for at danne et klarinetorkester. Det har kunnet lade sig gøre andre steder.

– Det har en flot klang. Det lyder som et levende kirkeorgel. Det består af rigtig mange forskellige slags klarinetter som det er sjovt at præsentere individuelt, og der findes et masse spændende repertoire, I Danmark har vi ikke rigtigt sådan et ensemble, men fpr eksempel i USA, er det fast inventar i selv små flækker i midtvesten. Holland, Frankrig og Norge er også godt med her, siger han.

Artiklen sidst ændret: 21. maj 2020 19:16

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Skal du opleve hvad kommunen har at byde på i løbet af sommeren?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018