Klumme: Turister kan ikke sættes i bås


Af Helsingør Dagblad

Ugens klummeskribent er Annette Sørensen, der er direktør i VisitNordsjælland.

Som mennesker er vores adfærd, behov, vaner og forbrugsmønstre komplekse, og som forbrugere bliver det stadig sværere at placere os i kasser.

Vi kan gå til dødsmetal-koncert den ene dag og jazzfestival den anden. Vi kan gå på Michelin-restaurant den ene aften og spise på Restaurant Fodkold den næste. Det samme gælder vores rejsemønstre og motivation for at rejse. Når vi er på forretningsrejse, vil vi stadig gerne ud af konferencehotellet og opleve den lokale kultur.

Bymennesker vil ikke kun have kulturtilbud. De vil også have naturoplevelser. Og tager man til kysten, vil man ikke kun have sand under fødderne, man vil også opleve historie og kultur.
Med fremkomsten af sociale medier er turisten blevet mere kompleks. Digitalisering har åbnet verden op, alt mens den er blevet mindre. Når alle har samme adgang til nyheder og kultur, bliver der skabt en stærk fælles referenceramme, og kultur bliver mere mainstream. Men der er også sket et gigantisk skub mod individualisering og det personlige valg. Vi vil have skræddersyede tilbud og budskaber, der taler direkte til os og vores interesser, og som vi kan spejle os i. Det bliver endda et krav. For hvordan kan vi ellers navigere i informationsstrømmen og alle de valgmuligheder, som er derude?

Digitale fællesskaber
Men de sociale medier har også gjort turisten mere tilgængelig. Interessefællesskaber og nicher bliver mere synlige. På tværs af landegrænser er der mennesker online, der deler likes og dyrker den samme passion, hobby eller mærkesag. Og de er villige til at rejse for deres interesse, hvad enten det er fluefiskeri, kitesurfing, renaissancekunst eller økologi. I dag er særinteresser ikke så sære, for de digitale fællesskaber udgør en betydelig masse.

Således kan vi ramme meget præcist i vores digitale markedsføring og fange yderst veldefinerede målgrupper i vores kampagner, hvad enten de befinder sig på Nørrebro, i Norge eller Niedersachsen. Og det virker. Med målrettet annoncering på bl.a. sociale medier har VisitNordsjælland haft det bedste digitale kampagneår nogensinde, målt på sidevisninger og antal digitale brugere.

Ram turisten i hjertet
Når vi rammer lige netop dét, der interesserer turisterne, så kan vi bedre ramme dem i hjertekulen. Som noget nyt udkommer VisitNordsjællands årlige turist- og inspirationsmagasin derfor med en forside i flere versioner, der afspejler flere aspekter af alt det, Nordsjælland tilbyder: kultur, natur, historie og kyst. Således mødes turisterne med flere visuelle fortællinger og idéer til, hvordan en ferie i Nordsjælland kan se ud.

Vi skal nemlig se turisterne som dem, de er: mennesker med alsidige behov og forskelligartede interesser og præferencer, der går på tværs af de vante turismemålgrupper. Grænserne udviskes i stadigt højere grad, og turisterne fortjener at blive set i et mere nuanceret lys fremfor rendyrkede rygsækturister eller kulturturister.

En verden af forskelligartede oplevelser
Nordsjælland favner mange forskelligartede oplevelser, og de supplerer hinanden umådelig godt. Sammen kan de opfylde turistens mangesidede behov, og det skal vi kunne tilbyde dem. Kan vi sende turister rundt ved at tænke mere i værdikæder, hvor overnatning og oplevelsestilbud i naturen, ved kysten, inde i landet og i byen kombineres, så kan vi give turisterne den helhedsoplevelse, de efterspørger. Sådan kan vi bringe merværdi til turismeerhvervet og sprede turismevækst på tværs af hele Nordsjælland.

Artiklen sidst ændret: 28. januar 2020 16:51

Den gode tone

  • Respekter fællesskabet
  • Overskrid ikke grænsen
  • Vær med og hav det sjovt

Gør du mere ud af at støtte lokalt i disse corona-tider?

Job i Nordsjælland

Helsingør Dagblad Copyright © 2018